Hänt under 2007

De traditionella helgerna firas som vanligt i Hembygdsparken.

• Valborgsmässoafton med majbål, sång av kyrkokören - barnkören och tal av Hästvedasonen och regissören Bengt Larsson, som kom till platsen i det stämmningsfulla fackeltåget som Hästveda scouterna ordnat över Lillasjön.

• Nationaldagen firades med prosition från torget i Hästveda till Hembygdsparken. Flaggan hissades till fanfar och tal hölls av Alf Månsson. Farstorpselever spelade barnteatern Askungen till regi av Yvonne Åkesson. Därefter underhöll Göingemusickanterna och Ungdomsblåsarna, föreningen bjöd besökarna på kaffe och kaka.

• Midsommar firades som trots regnet ändå var välbesökt. Alla hjälptes åt att klä midsommarstången iklädda regnkläder, underhållningen blev av naturliga skäl förkortad. Men ett hundratal personer hade ändå trotsat vädret och kommit för att fira vår midsommar på traditionellt vis.
Lisa Eliassson spelade durspel under midsommarstångens uppförande sedan spelade Anders Lennartsson och Ragnar Karlsson och med hjälp av May Andersson och Ingrid Nyman dansades det runt den vackra stången.

• Två söndagar i juli hölls Hembygdsparkens museer öppna för allmänheten med underhållning av Rickard Persson från Brösarp ena söndagen och av Tom Tomat den andra, kaffeservering och lotteriförsäljning.

• Två allsångskvällar provades under sommaren, detta var ett uppskattat inslag för föreningen. Vid det första tillfället höll Hästvedabandet Rivjärnet i allsången medan delar av Hästveda Revyn roade publiken mellan varven.
Vid andra tillfället var det Göinge Dragspelsgille som stod för allsången. Allsångshäfte med vinstchanser såldes till besökarna. Kaffe och korv fanns att tillgå och lotteriförsäljning.

• På Hembygdsgårdens dag i slutet av augusti fanns 9 st hantverkare, samt föreläsning och frågestund omkring trädgårdsskötsel av Jankow Månsson från Osby. Underhållning stod Bandet Döneberga och Göinge-musickanterna för, barnen kunde leka i ett Hopptorn som fanns på plats. Detta var en välbesökt dag. Vackert väder med kaffe och lotteriförsäljning.

• I september inbjöd Hembygdsföreningen till en kväll i Hantverksgården, där ett Luffarmuseum inretts, föreläsning omkring ämnet och uppvisning av luffarslöjd.
Till kaffet underhölls även med sång av Gunni Månsson från denna tid.

• I oktober visades Gamla Hästvedafilmer för allmänheten. El-Olle hade sammanställt en ny film av sina gamla, som handlade om livet och bebyggelsen på Köpmangatan förr i tiden.

Asta Larssons gåva till Hembygdsföreningen gjorde att Rävningestugan kunde få nytt halmtak, en del av träden som avverkades i parken kunde användas till detta.. Även ett nytt staket runt parken kunde uppföras.
Bakstugan som ligger på Backstugans tomt har även den fått nytt tjärpapptak.